UniGarden - Astrologia, tarot, kursy

Twój cytat

"Chcesz się uwolnić od pracy - wykonaj ją."

przysłowie Hausa

Golden Tarot



Autorka: Józefina Jagodzińska

 Golden Tarot Kat Black jest jedną z moich ulubionych talii. Jest kompilacją kilkudziesięciu malowideł  z okresu od XIII do XVI wieku.

Karty powstały w latach 2000 - 2003, a o jej popularności niech zaświadczy fakt, że jeszcze na etapie powstawania praca ta została ukradziona i wydana w wersji pirackiej. Kres temu procederowi położył dopiero kontrakt artystki z dużym koncernem wydawniczym, U.S. Games, który miał odpowiednie środki, żeby zablokować nielegalną dystrybucję i wydać talię, płacąc za nią autorce, co zostało sfinalizowane w 2004 roku. Tarot ten kilkakrotnie uplasował się pierwszej dziesiątce w
Top Ten Tarot Decks of All Time na Aeclecticu, a mianowicie w latach 2004 (drugie miejsce), 2005 (ósme miejsce), 2006 (szóste miejsce), 2007 (szóste miejsce) i 2008 (ósme miejsce).

Praca Kat Black, która jest australijską malarką, graficzką, zajmuje się też pokazami świetlnymi, to digitalny kolaż, który przykrawa i zbiera znaczenia kilku obrazów tak, by w nowej odsłonie przedstawiały klasyczne znaczenie danej karty. Nie jest to pierwsza próba digitalnego kolażu - istnieje mnóstwo takich talii, jednak zwykle są one mierne, zarówno pod względem umiejętności graficznych, jak znaczeniowych. Golden Tarot jest po tarocie Victora Regina , pierwsza tak świetnie, starannie zaprojektowana talia. Jednak Victoria Regina, przy całej jej urodzie, jest monochromatyczna, a wiec wymagała mniej pracy ze strony autorów. 

Dzięki rzadkiemu połączeniu sztuki dawnej, umiejętnościom i zmysłowi piękna autorki powstała talia jedyna w swoim rodzaju, która zapewnia wrażenia estetyczne na wysokim poziomie, a  jednocześnie jest czytelna i łatwa w obsłudze, ponieważ  na poziomie struktury kart korzysta ze stuletniego z górą kanonu RWS. Tylko w niektórych kartach autorka wprowadza nowe treści, jak na przykład w Magu i Sądzie Ostatecznym, gdzie pojawia się Jezus; Kole Fortuny, które przedstawia Świętą Rodzinę w stajence czy Świecie, gdzie króluje Maria chroniąca płaszczem wiernych.


Kolejna talia Kat Black, Touchstone Tarot z 2009 roku, mimo że korzysta z tego samego konceptu, a więc tym razem łączy przedstawienia późnego Renesansu z Barokiem, nie cieszy tak oka - być może dlatego, że nie jest tak konsekwentny - powstawał w krótszym okresie, a  malarskość i linearyzm nie są tam zderzone niezbyt fortunnie. Na tym tle Golden Tarot pozostaje dziełem wyjątkowym, spójnym, ponadczasowym, który w wyrafinowany sposób nawiązuje formą do pierwszych włoskich talii.


Wróćmy do Golden Tarot. Jak powstawały karty? Dla przykładu, dwie z całej talii widoczne na zdjęciu powyżej składają się z takich oto wyjętych z pierwotnego kontekstu i precyzyjnie dopasowanych elementów:

1. Głupiec:
- kobieta w ogrodzie pochodzi z fresku
Andrei da Firenze Kościół walczący i triumfujący z Kaplicy Hiszpańskiej w Santa Maria Novella we Florencji, który powstał  w latach 1365-1368;

- pies i klif
pochodzą z fresku Giotta di Bondone Joachim i pasterze z Kaplicy Scrovegnich w Padwie, które powstały w latach 1304-1306;

- zabawny kapelusz  pochodzi z fresku Simone de Martini Św. Marcin rezygnuje ze swojej broni z Kaplicy San Martino w Asyżu w latach 1312 - 1317;

- klejnoty umieszczone na pasie i kapeluszu pochodzą z Poliptyku z Cambridge
Simone de Martini, który powstał w latach 1320 - 1325;

2. Król kielichów:
- król pochodzi z
Dyptyku z Wilton House anonimowego artysty z kręgu dworu Ryszarda II (oryginalnie przedstawia św. Edmunda Męczennika, króla Anglii Wschodniej z IX wieku, jednego z patronów Anglii), który powstał w latach 1395-1399, obecnie w National Gallery w Londynie;

- mniejszy statek i ryba pochodzą z obrazu Św. Mikołaj ratujący statek Fra Angelico, który powstał w 1437/8 roku, obecnie w Pinakotece Watykańskiej;

- większy statek pochodzi z fresku Powrót magów Giovaniego di Modena z bazyliki św. Petroniusza  w Bolonii,
który powstał ok. 1412 roku (swoją drogą, w 2005 roku Al-Ka'ida próbowała wysadzić ten kościół właśnie ze względu na fresk Modeny , na którym Mahomet jest przedstawiony w piekle wedle opisu Dantego...);

- obute w zbroję stopy (oryginalnie król Edmund ma czerwone trzewiki, które nie pasowałyby do koncepcji całej karty) pochodzą z fresku Andrei da Castagno przedstawiającego
Niccolo Acciaiuoli, potomka  dynastii bankierów i wielkiego seneszala króla Neapolu; przedstawienie z około 1450 roku, obecnie w Galerii Ufizzi we Florencji;

- rak pochodzi z iluminacji braci Limbourg z Bardzo bogatych godzinek księcia de Berry: czerwiec z lat 1412-1416, obecnie w Muzeum Conde w Chantilly;

- morze pochodzi  z Tryptyku Pokłon Trzech Króli Dirka Boutsa, a konkretnie z
prawego skrzydła Perły Brabancji przedstawiającego św. Krzysztofa niosącego małego Chrystusa; obraz namalowany prawdopodobnie w latach sześćdziesiątych XV wieku, obecnie w Muzeum Prado w Madrycie;

- grynszpanowe tło pochodzi z fresku Francesco del Cossa Triumf Minerwy z Pałacu Schiffanoia w Ferrarze z ok. 1435.

Brzegi kart i rewers są złotawe, a same brzegi kart są złocone, co podbija ich urodę. Mimo, że awersy kart nie są złocone, to wydruk został tak umiejętnie wykonany, że odczytujemy w żółciach oryginalne złoto - proszę spojrzeć poniżej na tło Sądu Ostatecznego, koronę Królowej buław czy skraj palli na Dziewiątce monet. Artystka na stronie domowej Golden Tarota pisze, że nie jest to przypadkowe - jako młoda kobieta wyszła za mąż za brytyjskiego złotnika w trzecim pokoleniu, co wzbudziło w niej trwałe zainteresowanie dla złota jako materiału zdobniczego.

Papier talii jest dobrej jakości, nieco zmatowiony, karty nieco większe od standardowych, ale wciąż dobrze układające się w ręku, a całość, razem ze starannie napisaną i wydaną książeczką, która ma format kart, ale liczy 200 stron, mieści się poręcznym, estetycznym pudełku z twardego kartonu. Mimo lat, jakie upływają od zakupu tego tarota, nadal się nim zachwycam i adoruję.

 Jeśli chodzi o praktyczne zastosowanie, to tarocista  winien upewnić się, czy karty te nie wzbudzają lęku w pytającym - ku mojemu zdumieniu zdarzają się osoby, które są do tego stopnia nieobeznane ze sztuką dawną, że jakiekolwiek ciemne lub kontrastujące karty wzbudzają w nich niepokój (to samo dotyczy np. Medieval Cat Tarot...). Pamiętając  o tym zastrzeżeniu, które nie wynika z charakteru kart, ale jest ogólną tendencją, polecam Golden Tarota osobom stawiającym karty i kolekcjonerom jako niezwykłą, wartościową i piękną talię.

 

Józefina Jagodzińska
19.VIII.2015, Warszawa

Kategorie: tarot, talia tarota, talie tarota,  tarot średniowieczny, tarot renesansowy, tarot chrześcijański, tarot użytkowy, tarot kolekcjonerski, recenzje.

Przeglądasz: Golden Tarot / Uni Garden - astrologia i tarot w praktyce - Warszawa

Wyszukiwarka


Newsletter

E-mail:




Uni Garden © Józefina Jagodzińska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Webmaster - ITB Vega
poszukiwane alchemia, astrologia, horoskop, horoskopy, horoskop osobisty, horoskop urodzeniowy, horoskop prognostyczny, astrolog Warszawa, astrologia Warszawa, tarot Warszawa, wróżka Warszawa, tarocistka Warszawa, horoskop, horoskop partnerski, horoskop miłosny, znaki zodiaku, Tarot, astrologia, astrologia wydarzeniowa, astrologia tranzytowa, nauka astrologii, numerologia, astrolog, ezoteryka, archetypy, rozwój duchowy, rozwój osobisty, pomoc duchowa, wiedza duchowa, duchowa wiedza, ezoteryka, tarot wróżka, tarot, kurs, kursy, tarota, astrologii, karty tarota znaczenie, nauka tarota, interpretacja tarota, wróżby tarota, stawianie tarota, warsztaty, anioł stróż, anioły, archanioły, reinkarnacja, hermetyzm, przebudzenie duchowe, Warszawa